Reis - Revista Española de Investigaciones Sociológicas

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ARTIGO


Lipsky Revisited: the Case of the Structural Programme for Risk Areas (Programa Estrutural em Áreas de Risco - PEAR) of the Municipality of Belo Horizonte (Brazil)

Author:

Resumo: (SP)

The practices of street-level bureaucracy (SLB) constitute a central issue to efforts made to understand the implementation of public policies. Lipsky?s seminal work established the theoretical bases for a methodical analysis of this type of practice. Nevertheless, the appropriation of Lipsky, at least in the Latin American context, is limited to partial references and lacks a rigorous empirical examination of the theory. Our analysis of the Structural Programme for Risk Areas, based on both primary data (ethnographic participation, interviews, focus groups) and secondary data (official texts), identified practices and contexts not foreseen by the theory. Contrary to the theoretical postulates, it was found that the behavioural hypotheses of rationalisation of service and cognitive simplification are not good predictors of the relationships of street-level bureaucrats (SLBs) with their clients.

De vuelta a Lipsky: el caso del Programa Estructural en Áreas de Riesgo (PEAR) del Municipio de Belo Horizonte (Brasil)

Abstract:

Las prácticas de las llamadas «burocracias a pie de calle» (street-level bureaucracy, SLB) constituyen un problema central a la hora de entender los procesos de implementación de políticas públicas. El trabajo seminal de Lipsky sentó las bases teóricas para un análisis metódico de este tipo de prácticas. Sin embargo, la apropiación de Lipsky, al menos en el contexto latinoamericano, se ha limitado a la citación parcial sin un examen empírico riguroso de la teoría. Nuestro análisis del PEAR, basado en datos primarios (participación etnográfi ca, entrevistas, grupos focales) y secundarios (textos ofi ciales), identifi có prácticas y contextos no previstos por la teoría. Contrariamente a los postulados teóricos, encontramos que las hipótesis de comportamiento sobre racionalización del servicio y de la simplifi cación cognitiva, no son buenos predictores de las relaciones de los burócratas a pie de calle (SLBs) con sus ciudadanos.

DOI:

10.5477/cis/reis.154.119

 

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