Reis - Ikerketa Soziologikoen Espainiako Aldizkaria

CIS

Bilaketa azkarra

Bilaketa aurreratua

Bienvenidos - Benvinguts - Ongi Etorri - Benvidos - Welcome

ARTIKULUA


The Emergence of the "Conscious Consumer": An Analysis of Political Participation through Purchasing Decisions

Egilea:

Laburpena: (SP)

Conscious consumers convert their buying habits into political habits, both through their individual actions and by participating in social movements, thus changing the market into a public arena and an area to practice democracy. In this article, we analyse what factors predict the behaviour of conscious consumers and of conscious consumers with a stable trajectory. In addition, we examine whether political consumerism resembles actions of civic engagement or other forms of political participation. The results indicate that the probability of becoming a conscious consumer is related to political participation and the resources acquired in the process of socialization.

La emergencia del «consumidor consciente»: un análisis de la participación política a través de las decisiones de compra

Abstract:

El consumidor consciente es aquel que convierte su hábito de compra en hábito político tanto a través de sus acciones individuales como mediante su participación en movimientos sociales, convirtiendo el mercado en objeto de reivindicaciones para la práctica de la democracia. Este artículo persigue varios objetivos: analizar qué factores predicen el comportamiento de los consumidores conscientes y de los consumidores conscientes con trayectoria estable. Además, descubrir si el consumo político se acerca más a acciones de compromiso cívico o a otras formas de participación política. Los resultados indican que el proceso de socialización y la participación política aumentan la probabilidad de ser consumidor consciente.

DOI:

10.5477/cis/reis.158.59

 

CIS · Montalbán, 8 · 28014 Madrid · Espainia | e-maila: cis@cis.es