Reis - Revista Española de Investigaciones Sociológicas

CIS

Quick Search

Advanced search

ARTICLE


La dualidad de prestaciones asistenciales y estrategias de inclusión social en la red de las organizaciones de servicios sociales del tercer sector

Author:

DANIEL HOLGADO E ISIDRO MAYA-JARIEGO

Abstract: (SP)

La colaboración organizacional es un aspecto clave de la prestación de servicios desde el tercer sector. En este artículo analizamos las relaciones entre 21 organizaciones del tercer sector en Andalucía. Mediante el análisis de redes sociales, evaluamos la centralidad y la cohesión, la influencia y la mediación en diferentes estructuras de relación entre estas organizaciones. Los resultados muestran la existencia de dos espacios de relación: la prestación de servicios a colectivos específicos y la inclusión y la participación social. Algunas entidades aglutinan gran parte de la actividad de relación en la red, mediando entre los usuarios, el tercer sector y la Administración pública. Estas entidades estructuran las relaciones en conglomerados con una elevada cohesión, que facilitan el control de los recursos y la convergencia de objetivos entre organizaciones del mismo ámbito.

The Dichotomy between Providing Services and Supporting Social Inclusion in the Network of Third Sector Social Service Organisations

Abstract:

Inter-organisational collaboration plays an important role in the provision of services by the third sector. In this article we analyse the relationships among 21 third sector organisations in Andalusia. Through social network analysis we evaluate centrality, cohesion, influence and brokerage in different relationship structures among these organizations. The results reveal the existence of two relational spheres: one consisting of third sector organisations that provide services to specific groups and the other of organisations that work on issues of social inclusion and participation. A limited number entities account for the majority of the relationship activities in the network, mediating between users, the third sector and public administration. These entities structure the relationships into clusters with high cohesion, facilitating control over resources and the convergence of objectives among organisations in the same sphere.

 

CIS · Montalbán, 8 · 28014 Madrid · Spain | e-mail: cis@cis.es