Forthcoming

The Legitimation of Sexual Violence through Pictorial Works

Authors

  • María Concepción Fernández Villanueva Universidad Complutense de Madrid
  • Marta Romero Delgado Universidad Complutense de Madrid

Keywords:

Art pieces, painting, rape, critical gaze, legitimation, Violence

Abstract

Art pieces represent how the collective gaze, social relations and power, among other issues, are socially constructed. The social hermeneutic analysis that we present here is focused on the legitimation of sexual violence in images, which is perpetuated through various mechanisms such as symbolic referents in the titles, benevolent representation of the aggressors, minimizing the damage to the victims and, on many occasions, attributing responsibility or blame to them. In addition, the complacent gaze of the artist and the spectator favors a pleasurable, exalted or minimized vision of violence. It is necessary to continue analyzing and revealing how we look and who we look at, because a critical gaze is capable of transforming what our desires, our body and our identity represent, but also our societies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá Galán, Mercedes (2012). «Ideología y violencia sexual: el cuerpo femenino subyugado según Rubens y Cervantes». eHumanista: Cervantes, 1: 1-40.

Alonso, Luis Enrique (1994). La mirada cualitativa en Sociología. Madrid: Fundamentos.

Álvarez Tovar, María (2020). «La imagen de la mujer en las colecciones públicas de pintura en la provincia de Cáceres». El Hinojal. Revista de Estudios del MUVI,15: 48-71.

Arranz Lozano, Fátima (2020). Estereotipos, roles y relaciones de género en series de televisión de producción nacional: un análisis sociológico. Madrid: Instituto de la Mujer para la Igualdad de Oportunidades.

Bal, Mieke (2016). Tiempos trastornados. Análisis, historias y políticas de la mirada. Madrid: Akal.

Bal, Mieke (2019). Contaminaciones: leer, imaginar, visualizar. Murcia: E. P. R. Murcia Cultural.

Bal, Mieke (2021). Lexicon para el análisis cultural. Madrid: Akal.

Barthes, Roland. (1995). Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos y voces. Barcelona: Paidos.

Beard, Mary (2018). Mujeres y poder. Un manifiesto. Barcelona: Crítica.

Beard, Mary (2020). Doce césares: La representación del poder desde el mundo antiguo a la actualidad. Barcelona: Crítica.

Benjamin, Walter (2005). El libro de los pasajes. Madrid: Akal.

Berger, John (2016) [1972]. Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.

Bernárdez, Asunción; García, Irene y González, Soraya (2008). Violencia de género en el cine español: análisis de los años 1998 a 2002 y guía didáctica. Madrid: Complutense.

Brownmiller, Susan (1981). Contra nuestra voluntad: hombres, mujeres y violación. Barcelona: Planeta.

Conley, Carolyn A. (2014). Sexual violence in historical perspective. En: R. Gartner y B. McCarthy (eds.). The Oxford handbook of gender, sex, and crime. New York: Oxford University.

Deepwell, Katy (ed.) (2020). Feminist art activisms and artivisms. Amsterdam: Valiz.

Didi-Huberman, Georges (2008). Cuando las imágenes toman posición. Madrid: Antonio Machado.

Didi-Huberman, Georges (2014). Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial.

Didi-Huberman, Georges (2017). «Las imágenes no son solo cosas para representar». Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/45024-las-imagenes-no-son-solo-cosas-para-representar, acceso 14 de enero 2025.

Elias, Norbert (2020). El proceso de la civilización:investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Equality Now (2017). «The world’s shame. The Global Rape Epidemic: How laws around the world are failing to protect women and girls from sexual violence». Disponible en: https://equalitynow.org/resource/the-worlds-shame-the-global-rape-epidemic/, acceso 28 de febrero 2025.

Fernández Villanueva, Concepción; Domínguez, Roberto y Revilla, Juan Carlos (2007). «Legitimación de la violencia en la televisión y en la vida social». Políticas Sociales en Europa, 21: 3-34.

Fernández Villanueva, Concepción; Revilla, Juan Carlos; Domínguez, Roberto; Gimeno, Leonor y Almagro, Andrés (2009). «Gender differences in the representation of violence on Spanish television: Should women be more violent?». Sex Roles, 61: 85-100.

Fernández Villanueva, Concepción; Revilla, Juan Carlos y Domínguez, Roberto (2011). «Identificación y especularidad. Una reconstrucción a partir del discurso». Comunicación y Sociedad, 24(1): 7-33.

Fernández Villanueva, Concepción; Revilla, Juan Carlos y Domínguez, Roberto (2015). Psicología social de la violencia. Madrid: Síntesis.

Fernández Villanueva, Concepción y Revilla, Juan Carlos (2016). «Seres “humanos” o seres “lejanos”: imágenes de violencia real e implicación/distanciamiento con las víctimas». Communication & Society, 29(3): 103-118.

Foucault, Michel (2007). Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta.

Gombrich, Erns (2003). Los usos de las imágenes: estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual. Madrid: Debate.

Güney, Ülkü (2010). «‘We see our people suffering’: the war, the mass media and the reproduction of Muslim identity among youth». Media, War & Conflict,3(2): 168-181.

Hareli, Shlomo y Parkinson, Brian (2008). «What’s Social About Social Emotions?». Journal for the Theory of Social Behaviour, 38(2): 131-156.

Johnson, Cathryn; Dowd, Timothy J. y Ridgeway, Cecilia (2006). «Legitimacy as a social process». Annual Review of Sociology, 32: 53-78.

Jones, Amelia (2012). Seeing Differently: A History and Theory of Identification and the Visual Arts. London: Routledge.

Kandel, Eric (2021). La era del inconsciente: La exploración del inconsciente en el arte, la mente y el cerebro. Barcelona: Paidós.

Koulianou-Manolopoulou, Panagiota y Fernández Villanueva, Concepción (2008). «Relatos culturales y discursos jurídicos sobre la violación». Athenea Digital,14: 1-20.

Krauss, Rosalind (2013). El inconsciente óptico. Madrid: Tecnos.

Menkes, Nina (2018). Sexo y poder: el lenguaje visual del Cine. Lección magistral Festival de Cannes. Convertido después en documental Brainwashed: Sex-Camera-Power (2022).

Miguel, Ana de (2021). Ética para Celia: contra la doble verdad. Barcelona: Ediciones B.

Mitchell, W. J. T (2009). Teoría de la imagen. Madrid: Akal.

Mitchell, W. J. T (2017). ¿Qué quieren las imágenes? Una crítica de la cultura visual. Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil.

Mouffe, Chantal (2007). Prácticas artísticas y democracia agonística. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

Muchembled, Robert (2010). Una historia de la violencia. Del final de la Edad Media a la actualidad. Madrid: Paidos.

Mulvey, Laura (2002). Placer visual y cine narrativo. Valencia: Episteme.

Pauwels, Luc (2015). Reframing Visual Social Science: Towards a More Visual Sociology and Anthropology. Cambridge: Cambridge University.

Pollock, Griselda (2022). Diferenciando el canon: El deseo feminista y la escritura de las historias del arte. Madrid: Exit Libris.

Robinson, Peter (2025). Sexual Violence and Literary Art. London: Anthem Press.

Rubin, Gayle (1986). «El tráfico de mujeres: notas sobre la “economía política” del sexo». Nueva Antropología, 30(8): 95-145.

Russell, Diana (2003) [1975]. The Politics of Rape: The Victim’s Perspective. Bloomington: iUniverse.

Serrano, Araceli y Zurdo, Ángel (2010). Investigación social con materiales visuales. En: M. Arroyo e I. Sadaba (coord.). Metodología de la Investigación Social: Innovaciones y aplicaciones. Madrid: Síntesis.

Serrano, Araceli y Zurdo, Ángel (2023). El análisis del discurso en la investigación social: Teorías y prácticas. Madrid: Síntesis.

Tauroni, Esther (2020). La cultura de la violación: En la historia del arte. Autoedición.

Tisseron, Serge (2003). Comment Hitchcock m'a guéri: Que cherchons-nous dans les images? Paris: Albin Michel.

Tyler, Tom R. (2006). «Psychological Perspectives on Legitimacy and Legitimation». Annual Review of Psychology, 57(1): 375-400.

Venebra, Marcela (2021). «La violación originaria. Fenomenología del cuerpo sexualmente abusado». Agora.Papeles de filosofía, 40(1): 155-178.

Vigarello, Georges (1998). Historia de la violación. Madrid: Cátedra.

Witt, Philip y DeMatteo, David (2019). Sexually violent predator laws: Historical development and evolution. En: W. T. O’Donohue y D. S. Bromberg (eds). Sexually violent predators: A clinical science handbook. Berlin: Springer.

Wolfthal, Diane (1999). Images of Rape: The 'Heroic' tradition and its alternatives. Cambridge: Cambridge University.

Zecchi, Barbara (2014). La pantalla sexuada. Madrid: Cátedra.

Published

2025-11-29

How to Cite

Fernández Villanueva, M. C., & Romero Delgado, M. (2025). The Legitimation of Sexual Violence through Pictorial Works. Revista Española De Investigaciones Sociológicas, 37–52. Retrieved from https://reis.cis.es/index.php/reis/article/view/2478

Issue

Section

Articles