Forthcoming

Educational Disengagement Trajectories in Young Women: a Sight from the Basic Vocational Training

Authors

Keywords:

early leave school, gender, young subculture, vocational training

Abstract

Basic Vocational Training (VBT) was instated with the aim of diminishing early leave school rates in Spain, in comparison to European averages. Data analysis shows early leaver girls subsequently furthering their education via VBT are in the minority and they are concentrated in a few professional specialities. Using qualitative methodology, we investigate the perceptions of the girls enrolled in VBT courses in Valencian schools on their academic evolution. We concluded that the disengagement processes of these girls who have enrolled in a VBT are principally due to a move away from an emphasized femininity position and the VBT is a mechanism in minimizing this separation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Obiol-Francés, Universitat de València

Doctora en Sociología por la Universidad Autónoma de Barcelona. Actualmente es profesora titular en el Departamento de Sociología y Antropología Social de la Universidad de Valencia. Forma parte de los grupos de investigación IPRODES-Investigación en Procesos de Desigualdad (Universitat de València) y Copolis "Bienestar, Comunidad y Control Social" (Universitat de Barcelona). Como investigadora ha participado en numerosos proyectos de investigación en las que son sus principales líneas de trabajo: género, familias y, más recientemente, el trabajo de cuidados. Ha realizado estancias de investigación en Estados Unidos, Inglaterra, Alemania, Argentina y Chile.

Alícia Villar-Aguilés, Universitat de València

Profesora de sociología del género y sociología de la educación en la Universitat de València. Es

delegada de la Rectora en Trayectorias Académicas de la misma universidad con la finalidad de diseñar y promover acciones para detectar necesidades, conocer y acompañar mejor las trayectorias del estudiantado. Ha sido durante seis años la directora de la Revista de Sociología de la Educación-RASE. Desarrolla investigaciones sobre procesos de elecciones, trayectorias y transiciones educativas, acceso a la universidad y abandono universitario. También ha publicado trabajos sobre indicadores de género, trabajo de cuidados y conciliación familiar como colaboradora de la Unidad de Igualdad de la Universitat de València. Forma parte del Comité de Investigación en Sociología de la Educación y en Sociología del Género de la Federación Española de Sociología. Ha sido profesora Erasmus en la Universidad de Coímbra (Portugal) y ha realizado estancias de investigación en Alemania, Brasil e Inglaterra.

References

Almeda, Elisabet (2003). Mujeres encarceladas. Barcelona: Ariel.

Arranz Lozano, Fátima (2001). Hombres y mujeres en el profesorado: un análisis de género. En: García de León Álvarez, María Antonia y García de Cortázar Nebreda, María Luisa (coord.) Las académicas (profesorado universitario y género). Madrid: Ministerio de Trabajo e inmigración, Instituto de la Mujer.

Bailey, Lin; Griffin, Christine y Shankar, Avi (2015). «‘Not a good look’: Impossible Dilemmas for Young Women Negotiating the Culture of Intoxication in the United Kingdom». Substance Use & Misuse, 50:6: 747-758, doi: 10.3109/10826084.2015.978643

Bernad, Joan Carles y Molpeceres, Maria A. (2006). «Discursos emergentes sobre la educación en los márgenes del sistema educativo». Revista de educación, 341: 149-170

Connell, Raewyn (1987). Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. Stanford: Stanford University Press.

Connell, Raewyn (2001). «Educando a los muchachos: Educando a los muchachos: nuevas investigaciones sobre masculinidad y estrategias de género para las escuelas». Nómadas, 14: 156-173. Traducción Adriana Escobar. Disponible en: http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/35-construcciones-de-genero-y-cultura-escolar-nomadas-14?start=12

Connell, Raewyn y Messerschmidt, James (2021). «Masculinidad hegemónica. Repensando el concepto». Revista del Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades, 6: pp-pp., doi: 10.46661/ relies.6364

Crenshaw, Kimberlé (1989). «Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics». University of Chicago Legal Forum, 1989(1): 139-167. Disponible en: http://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8

Curran, Marta (2017). ¿Qué lleva a los jóvenes a dejar los estudios?: explorando los procesos de (des)vinculación escolar desde una perspectiva de clase y género. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. [Tesis doctoral].

Delamont, Sara (2001). «Las “ovejas negras”: “los gamberros” y la sociología de la educación». Revista de Educación, 324: 61-77. Disponible en: https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2001/re324/re324-06.html

García Lastra, Marta (2010). «La voz de las mujeres en la Universidad». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 3: 357-368. Disponible en: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8717/8260

Hargreaves, David H. (1967). Social relations in a secondary school. London: Routledge.

Hill Collins, Patricia (2017). «The Difference that Power Makes: Intersectionality and Participatory Democracy». Revista de Investigaciones Feministas, 8(1): 19-39. doi: 10.5209/INFE.54888

Jackson, Carolyn (2002). «‘Laddishness’ as a Self-worth Protection Strategy». Gender and Education, 14(1): 37-50. doi: 10.1080/09540250120098870

Jackson, Carolyn (2006a). «“Wild” girls? An exploration of “ladette” cultures in secondary schools». Gender and Education, 18(4): 339-360. doi: 10.1080/09540250600804966

Jackson, Carolyn (2006b). Lads and Ladettes in School: Gender and a Fear of Failure. Maidenhead: Open University Press.

Jackson, Carolyn y Tinkler, Penny (2007). «“Ladettes” and “Modern Girls”: “Troublesome” Young Femininities». The Sociological Review, 55(2): 251-272. doi: 10.1111/j.1467-954X.2007.00704.x

Jackson, Carolyn y Sundaram, Vanita (2020). Lad Culture in Higher Education. New York: Routledge.

Jones, Owen (2012). Chavs: la demonización de la clase obrera. Madrid: Capitán Swing.

Kincaid, Reilly; Sennott, Christie y Kelly, Brian C. (2022). «Doing and Redoing Emphasized Femininity: How Women Use Emotion Work to Manage Competing Expectations in College Hookup Culture». Sex Roles, 86: 305-319. doi: 10.1007/s11199-022-01275-4

McRobbie, Angela (1991). Feminism and Youth Culture. Basingstoke: Macmillan.

Merino, Rafael (2012). «La formación profesional en los itinerarios formativos y laborales de los jóvenes: las leyes proponen y los jóvenes disponen». Revista de Sociología de la Educación- RASE, 5(3): 503-512. Disponible en: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8341/7934

Merino, Rafael (2020). «Formación profesional y género: desigualdades que persisten, algunos cambios y debates pendientes». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(3): 305-307. doi: 10.7203/RASE.13.3.17444

Merino, Rafael y Martínez, José (2012). «Formación profesional y desigualdad de oportunidades educativas por clase social y género». Revista Témpora, 14: 13-37.

Moreno, Ignacio y Bernárdez, Asunción (2017). «“How to be a choni: Tutorial videos, class and gender in Spain’s economic recession”». Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 9:2: 265-84. doi: 10.1386/cjcs.9.2.265_1

O’Donnell, Mike y Sharpe, Sue (2000). Uncertain Masculinities. Uncertain Masculinities. Youth, Ethnicity and Class in Contemporary Britain. London: Routledge.

anonimizado

anonimizado

Pastor Gosalbez, Inma; Brunet Icart, Ignasi; Belzunegui Eraso, Ángel y Pontón Merino; Paloma (2012). «Spin-offs universitarias en Cataluña. Una perspectiva de género». Inguruak: Soziologia eta zientzia politikoaren euskal aldizkaria. Revista vasca de sociología y ciencia política, 53-54: 80-96.

Reay, Diane (2001). «“XSpice Girls”, “Nice Girls”, “Girlies”, and “Tomboys”: Gender discourses, girls’ cultures and femininities in the primary classroom». Gender and Education, 13(2): 153-166. doi: 10.1080/09540250120051178

Rosés Castellsaguer, Sílvia y Polo Pujadas, Magda (2022). «¿El empoderamiento de la nueva choni? Estética y sociología de la moda». Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi: 1-29. doi: 10.6035/recerca.6230

Rujas Martínez-Novillo, Javier (2017). «Dispositivos institucionales y gestión del fracaso escolar: Las paradojas de la atención a la diversidad en la ESO». Cuadernos de Relaciones Laborales, 35(2): 327-345. doi: 10.5209/CRLA.56776

Rujas Martínez-Novillo, Javier (2020). «Cómo se calma al primo en la ESO: La externalización a PCPI y la subjetivación de la selección escolar». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(4): 546. doi: 10.7203/RASE.13.4.18069

Schippers, Mimi (2007). «Recovering the feminine other: masculinity, femininity, and gender hegemony». Theory and Society 36: 85-102. doi: 10.1007/s11186-007-9022-4

Subirats, Marina (2016). «De los dispositivos selectivos en la educación: el caso del sexismo». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 9 (1): 22-36. Disponible en: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8401

Tarabini, Aina (2015). «La meritocracia en la mente del profesorado: Un análisis de los discursos docentes en relación al éxito, fracaso y abandono escolar». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 8, 3: 349-360.

Tarabini, Aina y Curran, Marta (2015). «El efecto de la clase social en las decisiones educativas: un análisis de las oportunidades, creencias y deseos educativos de los jóvenes». Revista de Investigación en Educación, 13, 1: 7-26. Disponible en: https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/239

Tinkler, Penny (2006). Smoke Signals: Women smoking and visual culture in Britain. Oxford: Berg.

Todd, Selina (2018). El pueblo: auge y declive de la clase obrera (1910-2010). Madrid: Akal.

Vázquez, Rosa (2020). «La Interseccionalidad como Herramienta de Análisis del Fracaso Escolar y del Abandono Educativo: Claves para la Equidad». Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2020, 9(2): 267-283. doi: 10.15366/riejs2020.9.2.013

Vázquez, Alexandra y Lois, David (2020). «Prejudice against members of a ridiculed working-class group». British Journal of Social Psychology, 59(4): 992-1017. doi: 10.1111/bjso.12373

Vidal, Laia y Merino, Rafael (2020). «Desigualdades de género y formación profesional: Elecciones, abandono y expectativas». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(3): 392-414. doi: 10.7203/RASE.13.3.16645

anonimizado

Viveros Vigoya, Mara (2016). «La interseccionalidad una aproximación situada a la dominación». Debate feminista, Vol. 52: 1-17. doi: 10.1016/j.df.2016.09.005

Willem, Cilia; Araüna Núria y Tortajada, Iolanda (2019). «Chonis and pijas: Slut-shaming and double standards in online performances among Spanish teens». Sexualities, 22(4): 532-548. doi: 10.1177/1363460717748620

Willis, Paul (1977). Learning lo labour: how Working Class Kids Get Working Class Jobs. London: Routledge.

Woods, Peter (1983). The Divided School. London: Routledge.

Published

2024-12-02

How to Cite

Obiol-Francés, S., & Villar-Aguilés, A. (2024). Educational Disengagement Trajectories in Young Women: a Sight from the Basic Vocational Training. Revista Española De Investigaciones Sociológicas, 93–108. Retrieved from https://reis.cis.es/index.php/reis/article/view/65

Issue

Section

Articles