Educational Disengagement Trajectories in Young Women: a Sight from the Basic Vocational Training
Keywords:
early leave school, gender, young subculture, vocational trainingAbstract
Basic Vocational Training (VBT) was instated with the aim of diminishing early leave school rates in Spain, in comparison to European averages. Data analysis shows early leaver girls subsequently furthering their education via VBT are in the minority and they are concentrated in a few professional specialities. Using qualitative methodology, we investigate the perceptions of the girls enrolled in VBT courses in Valencian schools on their academic evolution. We concluded that the disengagement processes of these girls who have enrolled in a VBT are principally due to a move away from an emphasized femininity position and the VBT is a mechanism in minimizing this separation.
Downloads
References
Almeda, Elisabet (2003). Mujeres encarceladas. Barcelona: Ariel.
Arranz Lozano, Fátima (2001). Hombres y mujeres en el profesorado: un análisis de género. En: García de León Álvarez, María Antonia y García de Cortázar Nebreda, María Luisa (coord.) Las académicas (profesorado universitario y género). Madrid: Ministerio de Trabajo e inmigración, Instituto de la Mujer.
Bailey, Lin; Griffin, Christine y Shankar, Avi (2015). «‘Not a good look’: Impossible Dilemmas for Young Women Negotiating the Culture of Intoxication in the United Kingdom». Substance Use & Misuse, 50:6: 747-758, doi: 10.3109/10826084.2015.978643
Bernad, Joan Carles y Molpeceres, Maria A. (2006). «Discursos emergentes sobre la educación en los márgenes del sistema educativo». Revista de educación, 341: 149-170
Connell, Raewyn (1987). Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. Stanford: Stanford University Press.
Connell, Raewyn (2001). «Educando a los muchachos: Educando a los muchachos: nuevas investigaciones sobre masculinidad y estrategias de género para las escuelas». Nómadas, 14: 156-173. Traducción Adriana Escobar. Disponible en: http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/35-construcciones-de-genero-y-cultura-escolar-nomadas-14?start=12
Connell, Raewyn y Messerschmidt, James (2021). «Masculinidad hegemónica. Repensando el concepto». Revista del Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades, 6: pp-pp., doi: 10.46661/ relies.6364
Crenshaw, Kimberlé (1989). «Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics». University of Chicago Legal Forum, 1989(1): 139-167. Disponible en: http://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8
Curran, Marta (2017). ¿Qué lleva a los jóvenes a dejar los estudios?: explorando los procesos de (des)vinculación escolar desde una perspectiva de clase y género. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. [Tesis doctoral].
Delamont, Sara (2001). «Las “ovejas negras”: “los gamberros” y la sociología de la educación». Revista de Educación, 324: 61-77. Disponible en: https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2001/re324/re324-06.html
García Lastra, Marta (2010). «La voz de las mujeres en la Universidad». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 3: 357-368. Disponible en: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8717/8260
Hargreaves, David H. (1967). Social relations in a secondary school. London: Routledge.
Hill Collins, Patricia (2017). «The Difference that Power Makes: Intersectionality and Participatory Democracy». Revista de Investigaciones Feministas, 8(1): 19-39. doi: 10.5209/INFE.54888
Jackson, Carolyn (2002). «‘Laddishness’ as a Self-worth Protection Strategy». Gender and Education, 14(1): 37-50. doi: 10.1080/09540250120098870
Jackson, Carolyn (2006a). «“Wild” girls? An exploration of “ladette” cultures in secondary schools». Gender and Education, 18(4): 339-360. doi: 10.1080/09540250600804966
Jackson, Carolyn (2006b). Lads and Ladettes in School: Gender and a Fear of Failure. Maidenhead: Open University Press.
Jackson, Carolyn y Tinkler, Penny (2007). «“Ladettes” and “Modern Girls”: “Troublesome” Young Femininities». The Sociological Review, 55(2): 251-272. doi: 10.1111/j.1467-954X.2007.00704.x
Jackson, Carolyn y Sundaram, Vanita (2020). Lad Culture in Higher Education. New York: Routledge.
Jones, Owen (2012). Chavs: la demonización de la clase obrera. Madrid: Capitán Swing.
Kincaid, Reilly; Sennott, Christie y Kelly, Brian C. (2022). «Doing and Redoing Emphasized Femininity: How Women Use Emotion Work to Manage Competing Expectations in College Hookup Culture». Sex Roles, 86: 305-319. doi: 10.1007/s11199-022-01275-4
McRobbie, Angela (1991). Feminism and Youth Culture. Basingstoke: Macmillan.
Merino, Rafael (2012). «La formación profesional en los itinerarios formativos y laborales de los jóvenes: las leyes proponen y los jóvenes disponen». Revista de Sociología de la Educación- RASE, 5(3): 503-512. Disponible en: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8341/7934
Merino, Rafael (2020). «Formación profesional y género: desigualdades que persisten, algunos cambios y debates pendientes». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(3): 305-307. doi: 10.7203/RASE.13.3.17444
Merino, Rafael y Martínez, José (2012). «Formación profesional y desigualdad de oportunidades educativas por clase social y género». Revista Témpora, 14: 13-37.
Moreno, Ignacio y Bernárdez, Asunción (2017). «“How to be a choni: Tutorial videos, class and gender in Spain’s economic recession”». Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 9:2: 265-84. doi: 10.1386/cjcs.9.2.265_1
O’Donnell, Mike y Sharpe, Sue (2000). Uncertain Masculinities. Uncertain Masculinities. Youth, Ethnicity and Class in Contemporary Britain. London: Routledge.
anonimizado
anonimizado
Pastor Gosalbez, Inma; Brunet Icart, Ignasi; Belzunegui Eraso, Ángel y Pontón Merino; Paloma (2012). «Spin-offs universitarias en Cataluña. Una perspectiva de género». Inguruak: Soziologia eta zientzia politikoaren euskal aldizkaria. Revista vasca de sociología y ciencia política, 53-54: 80-96.
Reay, Diane (2001). «“XSpice Girls”, “Nice Girls”, “Girlies”, and “Tomboys”: Gender discourses, girls’ cultures and femininities in the primary classroom». Gender and Education, 13(2): 153-166. doi: 10.1080/09540250120051178
Rosés Castellsaguer, Sílvia y Polo Pujadas, Magda (2022). «¿El empoderamiento de la nueva choni? Estética y sociología de la moda». Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi: 1-29. doi: 10.6035/recerca.6230
Rujas Martínez-Novillo, Javier (2017). «Dispositivos institucionales y gestión del fracaso escolar: Las paradojas de la atención a la diversidad en la ESO». Cuadernos de Relaciones Laborales, 35(2): 327-345. doi: 10.5209/CRLA.56776
Rujas Martínez-Novillo, Javier (2020). «Cómo se calma al primo en la ESO: La externalización a PCPI y la subjetivación de la selección escolar». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(4): 546. doi: 10.7203/RASE.13.4.18069
Schippers, Mimi (2007). «Recovering the feminine other: masculinity, femininity, and gender hegemony». Theory and Society 36: 85-102. doi: 10.1007/s11186-007-9022-4
Subirats, Marina (2016). «De los dispositivos selectivos en la educación: el caso del sexismo». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 9 (1): 22-36. Disponible en: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8401
Tarabini, Aina (2015). «La meritocracia en la mente del profesorado: Un análisis de los discursos docentes en relación al éxito, fracaso y abandono escolar». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 8, 3: 349-360.
Tarabini, Aina y Curran, Marta (2015). «El efecto de la clase social en las decisiones educativas: un análisis de las oportunidades, creencias y deseos educativos de los jóvenes». Revista de Investigación en Educación, 13, 1: 7-26. Disponible en: https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/239
Tinkler, Penny (2006). Smoke Signals: Women smoking and visual culture in Britain. Oxford: Berg.
Todd, Selina (2018). El pueblo: auge y declive de la clase obrera (1910-2010). Madrid: Akal.
Vázquez, Rosa (2020). «La Interseccionalidad como Herramienta de Análisis del Fracaso Escolar y del Abandono Educativo: Claves para la Equidad». Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2020, 9(2): 267-283. doi: 10.15366/riejs2020.9.2.013
Vázquez, Alexandra y Lois, David (2020). «Prejudice against members of a ridiculed working-class group». British Journal of Social Psychology, 59(4): 992-1017. doi: 10.1111/bjso.12373
Vidal, Laia y Merino, Rafael (2020). «Desigualdades de género y formación profesional: Elecciones, abandono y expectativas». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(3): 392-414. doi: 10.7203/RASE.13.3.16645
anonimizado
Viveros Vigoya, Mara (2016). «La interseccionalidad una aproximación situada a la dominación». Debate feminista, Vol. 52: 1-17. doi: 10.1016/j.df.2016.09.005
Willem, Cilia; Araüna Núria y Tortajada, Iolanda (2019). «Chonis and pijas: Slut-shaming and double standards in online performances among Spanish teens». Sexualities, 22(4): 532-548. doi: 10.1177/1363460717748620
Willis, Paul (1977). Learning lo labour: how Working Class Kids Get Working Class Jobs. London: Routledge.
Woods, Peter (1983). The Divided School. London: Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Española de Investigaciones Sociológicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Permite Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato, Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.